VANLIGA FRÅGOR

Middagsfrid erbjuder en smidig prenumerationstjänst utan bindningstid. Du kan enkelt pausa eller ändra din prenumeration på Mina Sidor, senast 9 dagar innan nästa leverans. Nedan har vi sammanställt vanliga frågor och svar.

VAD HÄNDER OM JAG FÅR EN DÅLIG VARA ELLER NÅGOT SAKNAS?

Reklamera eventuella dåliga/saknade/skadade varor till oss, senast 14 dagar efter att du har mottagit leveransen. Då blir du ersatt enligt våra uppsatta reklamationsnivåer. Reklamera enkelt genom att kontakta vår kundservice.

HAR JAG ÅNGERRÄTT?

Om du vill avboka en enstaka matkasse eller pausa din prenumeration ska detta ske senast 9 dagar innan nästa inplanerade leverans. Om leveransen avbokas senare än 9 dagar före leverans tar vi en avgift uppgående till våra kostnader för matkassen. Om leveransen avbokas senare än 3 dagar före leverans tar vi betalt för matkassens fulla värde. I de fall du avbokar en leverans försent har du möjlighet att skänka bort din matkasse till välgörande ändamål.

Hur betalar jag?

Vi använder oss av Klarna som leverantör av betaltjänster. Du kan välja mellan nedanstående betalformer.

Få först betala sen. Någon variant av faktura (på mail eller i Klarna-appen) skickas ut till dig när vi har levererat din kasse. Oftast med betalningsvillkor om 14 dagar eller längre beroende på vad du själv väljer.

Betala direkt (Kort eller bankkonto).  Du debiteras via ditt kort eller bankkonto när vi har levererat din kasse. Uppgifterna sparas inför framtida betalningar så du fortsättningsvis debiteras automatiskt. Skulle inte en dragning lyckas så kommer en faktura gå ut.

Kort. Betalningen reserveras direkt från ditt kort när du genomför köpet.
Uppgifterna sparas inför framtida betalningar så du fortsättningsvis debiteras automatiskt.

Mer information om Klarnas betalmetoder, villkor och integritetspolicy hittar du här.

HAR JAG NÅGON BINDNINGSTID HOS MIDDAGSFRID?

Middagsfrid har inga bindningstider. Du bestämmer själv hur många leveranser du vill ta emot och hur ofta du vill få dem inom ramen för din leveransplan. Då vi planerar meny, inköp, packning och utkörning av dina varor långt i förväg behöver du minst 9 dagar i förväg registrera ditt avslut via Mina Sidor eller via kundservice.

KAN JAG GÖRA UPPEHÅLL I MIN PRENUMERATION?

Du kan själv välja när du vill göra uppehåll i leveranserna, bara du registrerar det minst 9 dagar i förväg.

Om jag beställer nu, när får jag första matkassen?

Det beror på vilken dag du beställer, men tidigaste start är mellan en och två veckor framåt. Leveransdagar är antingen söndag, måndag eller tisdag beroende på var du bor.

Behöver jag ha något hemma?

Du behöver ha vissa basvaror hemma för att kunna tillaga våra rätter. Innan leverans skickar vi ett mail med en lista på vad du behöver ha hemma den kommande veckan.

Klicka här för att se vad du behöver ha hemma.

Kan jag flytta på enstaka leveranser ”mitt i” en löpande prenumeration?

Du kan boka på och av leveranser hur du vill genom att kontakta kundservice . Kom ihåg att, eftersom vi beställer exakt så många kassar som är bokade, så behöver du göra det minst 9 dagar i förväg.

Kan jag byta leveransdag?

Ja, det kan du. Beroende på hur leveranserna sker i ditt område så kan du byta leveransdag, leveranstid och/eller leveransfrekvens (leverans varje eller varannan vecka). Tänk på att registrera ändringen minst 9 dagar innan berörd leverans.

Hur långt uppehåll kan jag göra i leveranserna?

Det är helt upp till dig att bestämma hur länge uppehållet ska vara. Tänk på att alla ändringar måste registreras via Mina Sidor minst 9 dagar innan den berörda leveransen för att vi ska kunna hinna ställa in/ändra leveransen. Du kan även göra ändringar i din prenumeration via vår kundservice, på telefon 08-55 117 118 eller mail kundservice@middagsfrid.se

Kan jag få leverans till jobbet/bekanta/möta upp bilen?

Då Middagsfrid är en prenumerationstjänst vill vi att du får dina leveranser till samma adress varje gång. Vi har idag ännu inte möjlighet att byta leveransadress löpande. Om du vill få  alla  dina leveranser till en bekant är det därför viktigt att det är någon som kan tänka sig att ta emot din leverans varje gång. Om du vill att en vän ska ta emot din kasse en enstaka gång behöver du meddela oss senast onsdag innan din leverans. Det är tyvärr inte möjligt att möta upp bilen eller att själv hämta sin leverans hos butiker eller kyllager.

Vad händer om vi inte är hemma vid leverans?

Det är viktigt att du är tillgänglig på telefon under leveranstiden och att chauffören kan komma in i porten om du bor i lägenhet. Chauffören lämnar då kassen utanför din dörr. Observera att vi aldrig lämnar kassar utanför porten på lägenhetshus. Bor du i hus ställer chauffören kassen utanför din dörr. Efter avlämningen går ansvaret för kassen över till dig som kund.

När kommer maten?

Vi levererar klockan 17 -22 på söndagar måndagar eller tisdagar, beroende på var du bor. Till Malmö/Lund erbjuder vi även eftermiddagsleverans måndagar kl. 13.00 – 17.00. Något mer exakt klockslag kan vi inte ge, då våra åkerier själva planerar sina rutter. Beroende på antalet andra prenumeranter i ditt område som ska få leverans, väglag och trafik kan tidpunkten då du får dina kassar variera.

Hur ofta får jag leverans?

Du kan själv välja om du vill ha leverans varje eller varannan vecka, eller mer sällan. Om du vill ha ett uppehåll i leveranserna går det bra, bara du registrerar det minst 9 dagar innan planerad leverans.

Levererar ni till mitt område?

Ett exakt svar får du när du skriver in adressen när du blir kund – då kollar vi din adress direkt. Bor du utanför leveransområdet kan du också göra en intresseanmälan. Då hör vi av oss när vi fått tillräckligt många intressenter i ditt område för att börja leverera mat till er.


MINA SIDOR

Med hjälp av Mina sidor har du alltid full kontroll över dina leveranser och kan på egen hand, 24 timmar om dygnet, administrera din prenumeration hos oss. Välj att ha olika matkassar olika veckor, testa en tilläggskasse eller pausa inför semester och mycket mer.

Obs! På grund av tekniska uppdateringar av Mina sidor som genomförs under sommaren 2019 kan det uppstå problem med tjänsten. Om du upplever några problem är du varmt välkommen att kontakta kundservice för hjälp med att administrera din prenumeration.

UPPDATERA DINA UPPGIFTER

Du ansvarar själv för eventuella förändringar gällande din prenumeration, exempelvis önskade uppehåll, förändringar av leveransfrekvens, adressförändring och uppsägning. Detta gör du genom att logga in på Middagsfrids hemsida under menyvalet ”Mina sidor”. Det är särskilt viktigt att du håller dina leverans- och adressuppgifter på Mina sidor uppdaterade så att de alltid är aktuella. Om t. ex. din adress inte stämmer och/eller vår chaufför inte kan komma in i porten pga av en felaktig portkod kan det innebära att du går miste om leveransen. Ingen kreditering för icke utförd leverans utgår i fall som dessa.