Vanliga frågor
Middagsfrid erbjuder en smidig prenumerationstjänst utan bindningstid. Du kan enkelt pausa eller ändra din prenumeration på Mina Sidor, senast 9 dagar innan nästa leverans. Nedan har vi sammanställt vanliga frågor och svar.
Levererar ni till mitt område?
När du blir kund och skriver in din adress så kollas adressen upp och du får besked direkt om vi kan leverera till den angivna adressen. Det är kombinationen av gata, nr, postnummer och ort som avgör.
Skulle det vara så att vi inte levererar till ditt område idag, kan du maila vår kundservice, kundservice@middagsfrid.se, så lägger vi till det som ett önskemål för framtida leveransområden.
Vilka tider levererar ni?
Vi levererar klockan 17-22 på söndagar, måndagar eller tisdagar, beroende på var du bor. Till Malmö/Lund erbjuder vi även eftermiddagsleverans måndagar kl. 13.00 – 17.00. Något mer exakt klockslag kan vi inte ge när du bokar din kasse, då våra åkerier själva planerar sina rutter. Beroende på antalet andra prenumeranter i ditt område som ska få leverans, väglag och trafik kan tidpunkten då du får dina kassar variera. Preliminär leveranstid får du först via mail fredagen innan leverans (ett 2-timmarsfönster). På själva leveransdagen får du sedan ett sms när leveransen är påbörjad, med en planerad leveranstid (en halvtimmes fönster) samt ett preliminärt klockslag samt en länk där du kan följa din leverans.
Vad händer om jag inte är hemma vid min leverans?
Det är viktigt att du är tillgänglig på telefon under leveranstiden.
Om du bor i lägenhet är det ditt ansvar att chauffören har aktuell portkod och kommer in i porten. Chauffören lämnar då kassen utanför din dörr.
Observera att vi aldrig lämnar kassar utanför porten på flerbostadshus.
Bor du i hus ställer chauffören kassen utanför din dörr. Efter kassen har lämnats går ansvaret över till dig som kund.
Hur långt i förväg behöver man avboka en leverans?
Vi behöver 9 dagars framförhållning för att avboka en planerad leverans. Du kan registrera ändringar i prenumerationen på Mina sidor. Tänk på att alla ändringar måste registreras minst 9 dagar innan den berörda leveransen för att vi ska kunna hinna pausa/ändra leveransen. Du kan även göra ändringar i din prenumeration via vår kundservice, på telefon 08-55 117 118 eller via mail kundservice@middagsfrid.se
Hur ändrar eller uppdaterar jag min betalmetod?
Du kan ändra din betalmetod inloggad på Mina sidor, under fliken Fakturor. Vår betalleverantör, Klarna, erbjuder följande betalmetoder:
Få först betala sen:
Någon variant av faktura (på mail eller i Klarna-appen) skickas ut till dig när vi har levererat din kasse. Oftast med betalningsvillkor om 14 dagar eller längre beroende på vad du själv väljer.
Betala direkt (Kort eller bankkonto):
Du debiteras via ditt kort eller bankkonto när vi har levererat din kasse. Uppgifterna sparas inför framtida betalningar så du fortsättningsvis debiteras automatiskt. Skulle inte en dragning lyckas så kommer en faktura gå ut.
Kort:
Betalningen reserveras direkt från ditt kort när du genomför köpet.
Uppgifterna sparas inför framtida betalningar så du fortsättningsvis debiteras automatiskt.
När betalar jag?
Detta beror på vilken betalmetod du har valt. Se mer information om dessa nedan.
Få först betala sen:
En faktura skickas ut till dig (på mail eller i Klarna-appen), när vi har levererat din kasse. Betalningsvillkor är 14 dagar eller längre beroende på vad du själv väljer.
Betala direkt (Kort eller bankkonto):
Du debiteras via ditt kort eller bankkonto när vi har levererat din kasse. Uppgifterna sparas inför framtida betalningar så du fortsättningsvis debiteras automatiskt.
Kort:
Betalningen reserveras direkt från ditt kort när du genomför köpet. Uppgifterna sparas inför framtida betalningar så du fortsättningsvis debiteras automatiskt.
För alla frågor gällande din betalning, kontakta Klarnas kundservice.
Varför har min betalning inte gått igenom?
Om vi inte lyckats skapa en betalorder kan det bero på en eller flera orsaker:
– Det saknas pengar på kortet/bankkontot.
– Ditt kort/bankkonto är inte öppet för internetköp, kontrollera gärna med din bank.
– Du har tidigare förfallna och obetalda köp registrerade hos Klarna.
Kontrollera dina uppgifter på Mina sidor alternativt kontakta Klarnas kundservice för att göra eventuella korrigeringar.
Hur reklamerar jag en dålig eller saknad vara?
Eventuella dåliga eller saknade varor reklamerar du enkelt genom att logga in på Mina sidor. Reklamera så snart som möjligt dock senast 14 dagar efter att du har mottagit leveransen. Ersättningen för de reklamerade varor får du i form av ett avdrag på din nästa betalning. Du kan även reklamera via vår kundservice, på telefon 08-55 117 118 eller via mail kundservice@middagsfrid.se
Hur pausar/avslutar jag min prenumeration?
Du kan själv pausa eller avsluta din prenumeration på Mina sidor. Tänk på att alla ändringar måste registreras senast 9 dagar innan den berörda leveransen för att vi ska kunna hinna avboka leveransen. Du kan även göra ändringar i din prenumeration via vår kundservice, på telefon 08-55 117 118 eller via mail kundservice@middagsfrid.se. Avbokade leveranser krediteras mot Klarna automatiskt.
Har jag ångerrätt?
Om du vill avboka en enstaka matkasse eller pausa din prenumeration ska detta ske senast 9 dagar innan nästa inplanerade leverans. Om leveransen avbokas senare än 9 dagar före leverans tar vi en avgift uppgående till våra kostnader för matkassen. Om leveransen avbokas senare än onsdagen före leverans tar vi betalt för matkassens fulla värde. I de fall du avbokar en leverans försent har du möjlighet att skänka bort din matkasse till välgörande ändamål.
Behöver jag ha något hemma?
Du behöver ha vissa basvaror hemma för att kunna tillaga våra rätter. Innan leverans skickar vi ett mail med en lista på vad du behöver ha hemma den kommande veckan.
Klicka här för att se vad du behöver ha hemma.
Kan jag flytta på eller avboka en leverans ”mitt i” en pågående prenumeration?
Ja självklart! Så länge du gör det med 9 dagars framförhållning.
Kan jag få min leverans till jobbet/bekanta/möta upp bilen?
Då Middagsfrid är en prenumerationstjänst vill vi att du får dina leveranser till samma adress varje gång. Vi har idag ännu inte möjlighet att byta leveransadress löpande. Om du vill få alla dina leveranser till en bekant är det därför viktigt att det är någon som kan tänka sig att ta emot din leverans varje gång. Om du vill att en vän ska ta emot din kasse en enstaka gång behöver du meddela oss senast onsdag innan din leverans. Det är tyvärr inte möjligt att möta upp bilen eller att själv hämta sin leverans hos butiker eller kyllager.
Kontakt
Har du inte fått svar på dina frågor? Tveka inte på att ta kontakt med oss, vi ser fram emot att höra ifrån dig! Ring oss på 08-55 117 118 eller maila till kundservice@middagsfrid.se.
Öppettider telefon:
Måndag – tisdag kl. 10-22
Onsdag – fredag kl. 10-15
Söndag kl. 17-22