Det ska vara enkelt att äta bra

Övrigt

Läs mer

Vecka 5 har vi fyllt våra kassar med extra lättlagade rätter. Det finns många sätt att förenkla matlagningen och här har vi samlat tre tips som underlättar i köket och ger dig mer tid över till annat!

1. Plåtmat
Att laga hela middagen på en plåt är verkligen smidigt! Det finns många bra recept, både i kokböcker och på nätet men bara fantasin sätter gränser för vad du kan lägga på plåten. Vecka 5 har vi temavecka i våra kassar med extra lättlagade recept! Vi älskar plåtmat och i veckans kassar hittar du bland annat en härlig kycklingplåt med örtig parmesankräm som helgmiddag i Orginalkassen 5 för 4 och en härlig grekisk plåt som toppas med fetaost och oliver i Vegokassen.

2. Ta det kallt
Rätter som tacos, bowls och fyllda wraps är tacksamt både att laga och äta när man är många. Eftersom det mesta bara behöver hackas och blandas blir maten klar på nolltid, särskilt om hela familjen hjälper till att skära grönsaker, blanda såsen och duka. Gör i ordning skålar med olika grönsaker, röror och annat gott och ställ fram på bordet. Se gärna till att det både finns varma och kalla tillbehör. Börja med ris, gryn, tortillabröd eller wraps som var och en sedan får toppa med sina favoriter. Avsluta med en god yoghurtsås eller röra och en smakrik topping. Stekt halloumi, rostade nötter och frön eller färska örter blir verkligen pricken över i:t!

3. Färdighackat
Vi älskar grönsaker men visst tar det tid att riva och hacka allt och när det är ont om tid är det lätt att grönsakerna blir kvar i kylen. Därför är vi så glada att det dykt upp massor av olika färdighackade grönsaker. Strimlad kål, grönsakspasta och färska wokmixer är smidiga genvägar till härliga sallader och gröna rätter. En annan favorit är den färdighackade grytbasen med lök och rotfrukter. Med den kan du slänga ihop en mustig köttfärssås på nolltid!

Boka en matkasse vecka 5 och få ännu mer ”enkel” inspiration!